Teh Hijau ?! - Whisper of zlyn

Monday, July 31, 2017

Teh Hijau ?!

          

 yuks bila teringatkan teh hijau? Pahit?! Seriously memang agak tak sedap tapi dalam tak sedap dia banyak manfaat untuk kita okey. Kenapa kalau nak kurus kena minum teh hijau, ahh situ dah boleh agak kan yang dia ada manfaat untuk diri kita. Lebih elok diminum begitu sahaja tanpa gula ataupun campur dengan madu (honey). Kenapa tak boleh letak gula? Sebab kita nak bakar calori dalam badan kalau letak gula tak ke bertambah balik.

           
          Firstly, dapat menjaga kesihatan kulit kita dan teh hijau juga dapat melindungi kulit daripada pancaran sinar ultraviolet sehingga secara tidak langsung. Minum teh hijau dapat membuat kita terhindar dari penyakit kanser kulit. Selain itu, Dapat mengurangkan berat badan dan mencegah obes sebab dapat meningkatkan metabolisma badan kita. Badan akan lebih cepat memproses lemak yang terkumpul bila metabolisma kita tinggi.

        Teh Hijau Boleh Mengurangkan Risiko Kencing Manis Tahap 2 atau  Pesakit Diabetes sangat disarankan untuk minum teh hijau ini kerana Teh Hijau membantu mengawal kadar glukosa dan seterusnya mengelakkan peningkatan gula dalam darah selepas makan. Pesakit Jatung juga boleh mengamalkannya sebab saluran darah menjadi lebih stabil dan tenang untuk perubahan tekanan darah yang berubah secara tiba-tiba dan dapat mengurangkan masalah jantung tersumbat.
     
       Teh Hijau mampu mengurangkan paras kolestrol jahat dalam badan kita serta meningkatkan kolestrol baik berbanding kolestrol jahat dalam badan. Teh hijau juga sesuai untuk orang yang tengah stress sebab ia kelebihan teh hijau tambahan pula bila dengan campuran madu.

      
macam sis sekarang minum ahmad tea ni memang umppphhhh .. Kadang tu memang rasa nak letak gula je. Tapi batalkan je niat dan kekadang letak juga hahaha tapi dalam kuantiti yang sangat sikit.




Teh hujau dari boh ni pon okey juga pernah minum dulu sama je . Tapi ini murah sikitlah and senang nak dapat kalau ahmad tea tu susah sikit.
Fungsi memang sama untuk semua hanya jenama sahaja yang membezakan dia.

korang memang patut cuba walaupun tak berapa nak sedap tapi banyak khasiat untuk diri kita. Kalau bukan dari jaga pemakanan dan minuman bila lagi nak jaga kesihatan? Takkan nak sampai dah sakit teruk baru nak google mana yang baik untuk kurangkan itu kurangkan ini.. So better ambik langkah kecil untuk jaga kesihatan diri kita.
        

14 comments:

  1. I like green tea! But for sure kena tambah susu juga. kalau without gula, I think I cannot drink that. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa slowly boleh kurangkan susu tu nanti okey punya

      Delete
  2. Ooooo, thanks fyi. I see that green tea's good for our health, gonna try it someday.

    But I think I prefer some warm tea with extra sugar or honey one lololol and maybe I could try teh hijau with honey :D sounds good and delicious

    ReplyDelete
  3. Banyak kebaikan tapi selalu rasa macam sakit kepala sebab kelat dia. Tak biasa makan kelat kott. But suka je teh biasa, teh o dengan gula. ok jap nak bancuh sambil minum sambil bw~

    // afifahaddnan

    ReplyDelete
    Replies
    1. teh biasa pon boleh kalau tak boleh telan teh hijau ini jangan paksa

      Delete
  4. my favourite always! green tea.

    ReplyDelete
  5. Oh! boh pun ada green tea rupanya.

    Mrs. A peminat coffee ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah ada harga pon okey .. coffee pon ada juga manfaat dia tapi zlyn tak minum coffee :(

      Delete
  6. aduh elsa tak boleh telan lansung teh hijau! hukhuk. tapi banyak juga baiknya teh hijau nie kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak boleh jangan paksa .. minuman lain pon ada juga kelebihan .. and tea biasa pon lebih kurang je

      Delete
  7. Replies
    1. aah pahit but bila dah selalu minum dah biasa tak macam pahit mulamula

      Delete
  8. Im actually aware of the khasiat of green tea, tapi dari tahun lalu ambil sama juga tak kurus2. hahaha.

    ReplyDelete
  9. Macam mana nak bagi suka teh hijau ni... Helpppp

    ReplyDelete

@templatesyard